Ж.Шуумаржав: Автозам бол улс орны хөгжлийн “артер, венийн судас”
Энэ удаагийн “Би Монголоо ингэж хөгжүүлнэ” буландаа “Монголын хурдны зам” компанийн ерөнхий захирал Монгол Улсын гавъяат барилгачин Ж.Шуумаржавыг урьж, ярилцлаа.
-Зам дагаж хөгжил гэж монголчууд ярьдаг. Үнэхээр ч өнөөдөр зам дагасан хөгжил ямар болж байгааг хүн бүхэн харж байгаа болов уу. Улс орны хөгжилд үнэтэй хувь нэмэр оруулах энэ салбарт ажиллаж байгаа хүний хувьд хөгжлийг хэрхэн хардагаас ярилцлагаа эхлэх үү?
-Автозам нь улс орны хөгжлийн гол артер, венийн судас гэдгийг монголчууд дээр үеэс хэлж ирсэн. Өөрөөр хэлбэл, улсын хөгжлийг нэг талаар тодорхойлж болно. Иргэдийн хувьд автозамын талаар олон үзэл бодолтой байдаг. Нэг хэсэг нь их хэмжээний хөрөнгө зарцуулж байна гэдэг ч нөгөө хэсэг нь автозам барих нь улс оронд тийм ч чухал биш гэх мэтээр ярьдаг. Гэтэл зам дагасан иргэдийн амьдрал яаж сайжирч байгааг хүн бүхэн харж байна.
Үүний цаана хөгжил явж байгаа шүү дээ. Дээр үеэс замын эдийн засгийн үр дүнг гурван зүйлээр тодорхойлж ирсэн. Нэгдүгээрт, ард түмэнд хэрхэн нөлөөлөх, хоёрдугаарт, улс орны эдийн засагт хэрхэн нөлөөлөх, гуравдугаарт, байгаль экологид хэрхэн нөлөөлж буйгаар нь тодорхойлсоор ирсэн.
Сүүлийн үед хөдөө, орон нутагт зам дагасан амьдрал эд өрнөж байна. Үйлдвэрлэл үйлчилгээнээс эхлүүлээд иргэд өөрийн амьдралыг авч явах олон ажлын байртай болж байгаа юм. Өөрөөр хэлбэл жижиг, дунд үйлдвэрлэл зам дагаж хөгжих боломж бүрэн нээгдлээ шүү дээ.
Өнгөц харахад тэдгээр нь иргэдийн хувийн өмч юм шиг харагдаж байгаа мэт боловч цаагуураа улсад асар их өгөөж, эдийн засгийн үр ашгийг өгч байгаа юм. Асар олон хүнийг ажлын байраар хангаж байгаа бөгөөд энэ байрыг иргэд өөрсдөө бий болгож байгаад л замын ач холбогдол оршиж байна. Ирээдүйд энэ ажлын байр нь монголын ард түмнийг тэжээгч том аж ахуй үйлдвэр болон хөгжих нь дамжиггүй. Ингээд үзэхээр автозам бол яах аргагүй улс орны хөгжлийн гол судас тулгууруудын нэг болж байна.
-Сүүлийн жилүүдэд автозамын ажлыг эрчимтэй хийж байна. Засгийн газраас 2016 он гэхэд 21 аймгийг нийслэлтэй хатуу хучилттай замаар холбох зорилт тавьсан. Үүнийг биелүүлэх хамгийн том үүргийг автозамын компаниуд үүрч байгаа. Нэг талаар Засгийн газар том боломж олгож байгаа гэж хэлж болох ч нөгөө талаас та бүхэнд тулгамдаж буй хүндрэл юу байна вэ?
-Ганц том хүндрэл байна гэж хэлмээр байна. Тэр нь бараа бүтээгдэхүүн, инфляци, валютын ханшны хэлбэлзэлээс үүдсэн асуудал. Үүнийг тодруулбал, “Арж капитал”, “Монголын хурдны зам” компани хамтран Хөвсгөл аймгийн Хатгал чиглэлийн 50 км замыг 2009 онд тендерт ялж авсан. Тухайн үед ажлаа эхлэхдээ нэг км замыг 190 сая төгрөгөөр авч байсан бол хоёр жилийн дараа тухайн замаа ашиглалтад өгөхөд нэг км замын өртөг 420 сая төгрөг болж өссөн байлаа.
“Монголын хурдны зам” компанийн түншлэл Улаанбаатар-Мандалговь чиглэлийн замыг 2011 онд нэг км-ийг нь 420 сая төгрөгөөр авч байсан бол өнгөрсөн жил хөдөлгөөн нээгээд ашиглалтад өгөхөд нэг км замын өртөг 520-820 сая төгрөг болж өссөн байх жишээтэй. Энэ мэт үнэ, ханшийн өсөлтөөс болж тухайн компани хүндрэлд орсоор байгаа юм. Гэтэл Азийн хөгжлийн банкнаас нэг км зам барих үнэлгээг 1.1-1.2 тэрбум гэж гаргасан байдаг юм билээ.
“Монголын хурдны зам” компанийн түншлэл Улаанбаатар-Мандалговь чиглэлийн замыг 2011 онд нэг км-ийг нь 420 сая төгрөгөөр авч байсан
Үүгээр би юу хэлэх гээд байна вэ гэхээр Монголын зам барилгын үндсэн компаниудаа цаашид компани шиг авч явъя гэвэл Азийн хөгжлийн банкны үнэлгээ рүү ойртохоос өөр аргагүй. Яагаад гэхээр тэд маш нарийн тооцоон дээр тулгуурлан дээрх үнэлгээг гаргасан байгаа. Тиймээс энэ үнэлгээ рүү бид явах цаг болжээ.
Би юу хэлэх гээд байна гэхээр дээрх жишээнүүдээс харахад хоёр жилийн дотор нэг км замын өртөг 1.5-2.5 дахин өсөхөд энэхүү инфляцийн өсөлтийн зөрүүг замын компаниудад нөхөн олгохгүй байгаа нь үндэсний компаниудыг цаашаа хөгжиж дэвших ямарч боломжгүй байдалд хүргэж байна. Тиймээс замын компаниудад буруу өгөх үндэслэлгүй юм.
-Замын компаниуд төлөвлөсөн цаг хугацаандаа замаа ашиглалтад өгөх гэж их хичээдэг. Энэ нь сайн ч эргээд чанарын асуудал үүсдэг шүү дээ?
-Авто замын чанар гэдэгт дөрвөн ойлголт өгч болно. Нэгдүгээрт, тухайн замын техникийн шаардлагыг хангасан хийц бүхий зураг төсөл байх. Хоёрдугаарт, боломжийн зөв бодит өртөгтэй байх. Гуравдугаарт, чадварлаг замын компани барих ёстой. Энэ нь тогтвортой, үндэсний инженер техникийн ажилтантай компани тухайн замыг барьж байж чанартай болно.
Түүнээс явуулын инженерүүдээр зам бариулбал зам хэзээ ч чанартай байж чадахгүй. Дөрөвдүгээрт, замын чанарт хамгийн ихээр нөлөөлөх хүчин зүйл бол зөвлөх компанийн үйл ажиллагаа . Тухайн компани ажлаа муу хийж, тааруухан гүйцэтгэгч компани таарвал замын чанар эрс муу байна. Ийм л дөрвөн зүйл байгаа юм.
-Тэгвэл танай компанийн хувьд замын чанарт хэрхэн анхаарч ажилладаг вэ?
-Бид Засгийн газрынхаа бодлогыг хэрэгжүүлэх гэж их хичээсэн. Энэ бол бидний үүрэг шүү дээ. Тиймээс ч өнгөрсөн оны арваннэгдүгээр сарын 11-нд Улаанбаатар-Мандалговь чиглэлийн 104 км авто замыг барьж хөдөлгөөнийг нээж чадсан.
-Тэгэхээр гурван жилийн хугацаанд тус замд ямар нэгэн эвдрэл гарвал танай компани хариуцан засч, янзалж байна гэсэн үг үү?
-Олон улсын гэрээгээр замын баталгаат хугацаа нэг жил байдаг. Энэ хугацаанд манай компаниуд бүх эрсдлийг үүрч, замд техникийн алдаа гарвал засвараа хийх бол бүгдийг хийнэ. Харин одоогийн барьж байгаа бодлогод баталгаат хугацааг гурвал жил гэсэн нь замын компаниудыг элгээр нь мөлхүүлэх үндэс болж байна.
-Яагаад?
-Үнийн дүнгийн таван хувьтай тэнцэх барьцааг авдаг. Жишээ нь, Дундговийн замын ажлыг хийхийн тулд гурван тэрбум орчим төгрөгийг улсад гурван жилээр барьцаалж байгаа юм. Энэ мөнгөө гурван жилийн дараа эргүүлэн авахад ямар ч ашиг байхгүй гэхэд болно. Учир нь тэр үед мэдээж мөнгөний ханш унаж л таарна.
Авто зам Монголын ард түмнийг тэжээгч том аж ахуй үйлдвэр болон хөгжих нь дамжиггүй
Гэтэл хөгжилтэй орнуудад мөнгөний ханшийн зөрүүг бодож нөхөж олгодог. Тухайлбал, Канад улс мөнгөний барьцаа авсан ч буцааж олгохдоо тухайн үеийн ханшаар бодож, ханш унасан бол мөнгийг нь нөхөж өгдөг. Өөрөөр хэлбэл, тухайн компанийн тогтвортой байдал, мөнгөний чанарыг хадгалах үүднээс ийм бодлогоор явдаг юм билээ.
Иймд чанартай холбогдсон дээр дурдсан дөрвөн чиглэлийг ажил хэрэг болгох үндсэн дээр баталгаат хугацааг нэг жил байлгах нь авто замын компаниудыг дампуурлаас аврах нэг гол боломж юм. Үүнийг дараагийн шинээр томилогдох удирдлагууд хүлээн авч хэрэгжүүлнэ гэдэгт итгэлтэй байна.
-Үүнээс гадна та бүхнээс хамаарахгүйгээр замын чанарт нөлөөлж байгаа зүйл нь хүнд даацын автомашинууд байна. Үүнийг хэрхэн зохицуулах ёстой юм бэ. Тэр дундаа говийн аймгийн замуудаар хүнд даацын машин өдөр шөнөгүй явж байна шүү дээ?
-Үнэхээр энэ асуудал замын насжилтад маш ихээр нөлөөлж байна. Одоогийн бүх замууд нэг тэнхэлгийн даац 11 тонн байх ёстой боловч манай барьсан Улаанбаатар-Мандалговь чиглэлийн зам дээр энэ даац 16-26 тоннтой ачаа ачсан машин маш ихээр явж байна.
Тэр дундаа Ухаахудаг, Тавантолгой, Оюутолгойг чиглэсэн даац хэтрүүлсэн автомашин замын чанарт маш ихээр нөлөөлж байгаа. Үүнийг хянах боломж ч тааруу. Хүнд даацын машин замын чанар, насжилтад сөргөөр нөлөөлж байгааг компанийн буруу мэтээр авч үзэх нь буруу юм.
Үүнийг зохицуулах арга боломж байж л таарна. Тухайлбал, замын хучилтыг зутаатгах. Үүний тулд нөгөө л замын нэг км-ийн үнийг нэмэгдүүлэх хэрэгтэй. Би Улаанбаатар-Мандалговь чиглэлийн замын хучилтын зузаан одоо таван см байгааг яаралтай дөрвөн сантиметрээр хүчитгэх хүсэлтийг Ерөнхий сайдад тавьсан. Манай Ерөнхий сайд сайн ойлгосон, тиймээс ч арга хэмжээ авна гэдэгт найдаж байна.
-“Сүүлийн үед монголчууд замын ажил хийж чадахгүй байна. Хятадууд чанартай хурдан зам, барилгын ажлыг хийж байна” гэх яриа гарах болж. Яагаад ийм яриа гараад байна вэ. Үнэхээр манай замын компаниуд өөрийн ашгийг бодоод ажлаа халтуурдаад байна уу. Салбарт нь ажиллаж байгаа хүний хувьд энэ талаар ямар бодолтой байдаг вэ?
-Гадаадын тэр дундаа Хятадын компани манай улсад замын ажил хийснээр улс орноосоо асар том хөнгөлөлтийг эдэлдэг гэж хувь хүний үүднээс боддог юм. Тэр үүднээс л тэд дайралт хийж ажиллаж байгаа юм. Үүнийх нь хариуд тухайн улс нь тэдэнд асар их хөнгөлөлт эдлүүлдэг.
Тиймээс тэд ямар ч хамаагүй зардлаар энд ирж ажил хийчихээд түүнийгээ эргүүлээд улсдаа очоод нөхөөд авчихаж байгаа систем ажилглагдаад байгаа юм. Гэтэл дотоодын компанид ямар ч дэмжлэг, нөхөн олговор байхгүй. Тэд бор зүрхээрээ ажиллаж, өөрөө өөрийгөө л даах амьдралтай явж байна шүү дээ. Миний бодлоор сүүлийн жилүүдэд манай дотоодын замын компаниуд маш их сайжирсан.
Тиймээс ирэх жилүүдэд хийгдэх замын ажлыг гадаадын биш дотоодын компанидаа өгмөөр байгаа юм. Энэ боломжийг бүрдүүлснээр зам дагасан замчдын амьдрал дээшлэх, цаашлаад улс орны хөгжилд их хувь нэмэр оруулна. Нөгөөтэйгүүр монгол мөнгийг хятадын компаниар дамжуулан хятад руу урсгаад байгаа нь манай улсын валютын нөөцийг багасгах нэг шалтгаан шүү дээ.
-Замчдын амьдрал, тэдний нийгмийн хангамж, баталгаа хэр байна вэ. Үүнээс гадна ажиллах хүчнийг тухайн орон нутгаас авах нь зөв бодлого гэдэг. Та үүнийг юу гэж боддог вэ?
-Зам барилгын ажил хийж байгаа компаниуд маань бүгд нийт ажиллагсдынхаа 20-30 хувийг орон нутгаас аваад хэвшчихлээ. Замын ажил хийхэд ямар нэгэн нарийн мэргэжил шаардагдахгүй ажил зөндөө шүү дээ. Хайрга бутлах, зөөх, бетон зуурах гэх мэт мэргэжлийн хүн шаардахгүй ажилд орон нутгаас л иргэдийг авч ажиллуулна. Ингэснээр эргээд орон нутагт төдийгүй иргэдийн амьдралд сайнаар нөлөөлнө.
-Сүүлийн жилүүдэд олон км замын ажлыг хэсэг хэсгээр нь компаниудад хувааж өгч байгаа. Энэ хэр зөв бодлого юм бол?
-Миний хувийн бодлоор нэгдсэн бодлогоор томоохон замыг барих нь хамгийн зөв асуудал. Манайх Дундговийн замд дөрвөн компани оруулсан. Толгой нь “Монголын хурдны зам” гэж байгаа юм. Ингэснээр нэг давуу тал байгаа. Дээрх дөрвөн компани маань тус бүртээ санхүүжилтээ авах гэж яамаар явах ямар ч шаардлага байхгүй.
Харин толгой компани нь энэ ажлыг зохицуулна. Тэд харин ажлаа л чанартай цаг хугацаанд нь хийхэд болж байгаа юм. Өөрөөр хэлбэл, 100 км замыг багийн систем руу оруулж, тэд чадварлаг байснаар ажил урагштай байна. Харин 20 км замыг нэг компани авна гэвэл харьцангуй ашиг багатай. Том завод, бутлуур гэх мэт урсгал зардал өртөг харьцангуй өндөр гардаг нь үүнд нөлөөлдөг. Гэхдээ ашигтай, ашиггүй байх нь обьектын байршил, компанийн өөрийнх чадвар менежментээс хамаарна.
-Танай компанийн хувьд анх байгуулагдсан цагаасаа хойш хэчнээн км замыг бариад байна вэ?
-500 орчим км замын ажлын ажлыг хийгээд байна. Үүнд хайрга, сайжруулсан, хатуу хучилттай зам орно.
-Анх энэ салбарт орж байхад нэг км замын баригдах өртөг ямар байв?
-Би 1997 оны төвшингээр жишээ болгоё. Баяндавааны замыг япончууд барихдаа км-ыг нь 400 саяар, монголчууд наад талд нь 70 сая төгрөгөөр барьж байсан юм. Япончуудын хөрөнгө оруулалтаар барихаар 400, Монголын хөрөнгө оруулалтаар гэхээр 70 сая байгаа дээр үндэслээд л гадаадын компанийн ажлыг хязгаарлах ёстой гэсэн санааг л хэлээд байгаа юм. Нэг бол монгол компани яг энэ үнээр барих хэрэгтэй.
-Ярилцлагынхаа төгсгөлд нэг зүйлийг асуумаар байна. Ер нь яамдын бүтцийн талаар Зам тээврийн яам тусдаа бодлоготой байснаар замын салбарын ажил эрчимжсэн гэж ярих хүн олон. Гэтэл эргээд энэ яамаа барилга, хот байгуулалттай нийлүүлчихлээ шүү дээ?
-Монгол орны хөгжлийн суурь нь эрчим хүч, автозам, мал аж ахуй, газар тариалан шүү дээ. Улс орны хөгжлийн тулгуур болсон энэ гурван салбарыг аль нэг салбарт нэгтгэн базвал харьяат маягийн болж, улс орны хөгжилд төдийлөн нөлөөлөхгүй бусад салбарын дагуул болчих гээд байдаг.
Өөрөөр хэлбэл, анхаарал нь сарниж, суларсан байдалтай болох учраас энэ гурвыг бие даалгасан нь улс орны хөгжил урагшлах нөхцөл бүрдэх болно. Өөрөөр хэлбэл дээрх гурван салбарыг бусад салбартай нэгтгэснээр улс орны хөгжилд тодорхой хэмжээгээр сөргөөр нөлөөлөх, хөгжлийн хурдац саарах болзошгүй гэдэг эмзэглэл надад төрдөг.